Učebné materiály
Konštrukcia nová
Konštrukcia stará
- Riadenie vozidla
- Brzdová sústava
- Pneumatiky vozidla
- Osvetlenie vozidla
- Bezpečnostné pásy
- Výfukový systém
- Výhľad z miesta vodiča
- Spätné zrkadlá
- Stierače okien
- Kontrola vozidla pred jazdou
- Palivová sústava
- Prevádzkové kvapaliny
- Výmena kolesa na ceste v obci - postup
Riadenie vozidla
Riadenie vozidla slúži k udržiavaniu priameho smeru jazdy a k zmene smeru jazdy vozidla. Pomocou volantu natáčame predné kolesá vozidla do požadovaného smeru.
Hlavné časti riadenia sú:
volant
hriadeľ volantu
prevodka riadenia (mení otáčavý pohyb volantu na posuvný doľava alebo doprava)
páky a spojovacie tyče riadenia (tieto natáčajú kolesá)
čapy riadenia
Najčastejšie poruchy riadenia vozidla
Vôľa riadenia je väčšia ako je prípustné - prejaví sa tým, že otáčaním volantu kolesá nereagujú okamžite, ale oneskorene.
Nefunkčný posilňovač riadenia - volant sa otáča ťažko.
Volant počas jazdy kmitá - príčinou sú opotrebované guľové čapy alebo nevyvážené kolesá.
Vozidlo počas jazdy ťahá do strany - príčinou môže byt' zlá geometria prednej nápravy alebo rozdielny tlak v pneumatikách (napr. máme defekt na ľavom prednom kolese, potom ťahá doľava).
Niektorá z častí riadenia je poškodená (napr. prevodové mechanizmy riadenia).
Sťažené otáčanie volantom na mieste - príčinou sú nedostatočne nafúkané pneumatiky predných kolies.
Brzdová sústava
Brzdová sústava slúži na spomalenie, zastavenie a zaistenie stojaceho vozidla.
Každé osobné motorové vozidlo má dve na sebe nezávislé brzdy:
Prevádzkovú brzdu, ktorú používame počas prevádzky vozidla (čiže počas jazdy) - ovládame ju pomocou pedálu pravou nohou. Silu ktorou tlačíme do pedálu, prenášame súčasne ku každému kolesu brzdovou kvapalinou. Brzdová kvapalina ale nebrzdí, samotné spomalenie kolies je vyvolané trením brzdových platničiek o kotúč (kotúčová brzda) alebo brzdového obloženia o bubon (bubnová brzda).
Parkovaciu brzdu (tzv. ručnú), ktorou zaisťujeme stojace vozidlo proti samovoľnému pohybu - ovládame ju rukou pomocou páky a lanka, čím mechanicky vyvoláme brzdný tlak v zadných kolesách. Najmodernejšie vozidlá už nemajú lanko, ale majú „ručnú brzdu“ elektronickú.
Vozidlo sa dá spomaliť okrem použitia bŕzd aj motorom a to tak, že prestaneme pridávať a postupne preraďujeme na nižšie prevodové stupne.
Poruchy brzdovej sústavy
Účinok prevádzkovej brzdy nedosahuje stanovený limit (brzdí slabšie) - zistia v servise.
Opotrebované brzdové platničky, obloženie, kotúče alebo bubny - vozidlo brzdí slabo, napriek tomu, že pedál brzdy je stláčaný silno.
Vozidlo pri brzdení ťahá do strany - dôvod je v rozdielnom brzdnom tlaku na kolesách tej istej nápravy (napr. ľavé predné koleso brzdí viac ako pravé, potom je vozidlo ťahané vľavo) alebo môže byť nerovnomerne opotrebované brzdové obloženie.
Málo brzdovej kvapaliny - spôsobené je to únikom kvapaliny cez netesnosti systému. Pri brzdení pedál „mäkne“. Oprava - pretesniť.
Zavzdušnený brzdový systém - prejavuje sa tým, že pri brzdení treba na vyvolanie brzdného účinku viackrát rýchlo za sebou zošliapnuť pedál prevádzkovej brzdy. Oprava - doliať brzdovú kvapalinu a odvzdušniť, raz za 2 roky starú kvapalinu vymeniť za novú (stará kvapalina má nízky bod varu - menej ako 160 stupňov Celzia - pri brzdení trením vzniká teplo, začne vrieť a vzniknutý plyn zavzdušňuje brzdovú sústavu).
Ručná brzda nedosahuje stanovený limit - zle nastavené brzdy, roztrhnuté lanko alebo opotrebované brzdové obloženie.
Poruchu brzdovej sústavy signalizuje červená kontrolka (koliesko v zátvorke s výkričníkom) na prístrojovom paneli.
Vozidlá vyrobené v roku 2007 a neskôr, majú brzdový systém povinne vybavený systémom ABS (Anti Blokovací Systém), ktorý zabraňuje zablokovaniu kolies pri brzdení na klzkom povrchu a tak zabezpečuje smerovú ovládateľnosť vozidla aj pri intenzívnom brzdení. Vo vozidle vybavenom týmto systémom môžeme aj na klzkom povrchu brzdiť naplno, vo vozidle bez tohto systému, brzdíme na klzkom povrchu prerušovane.
Pneumatiky vozidla
Pneumatiky sprostredkúvajú kontakt vozidla s vozovkou, nesú hmotnosť vozidla a prenášajú všetky sily, ktoré na vozidlo počas jazdy pôsobia (napr. odstredivú silu v zákrute, silu pri brzdení, či zrýchľovaní).
Vodič musí pneumatikám venovať pravidelnú pozornosť. Len správne nahustené pneumatiky, vyhovujúca hĺbka dezénu a druh pneumatiky (letné, zimné) môžu spĺňať podmienky bezpečnej jazdy.
Poruchy, ktoré sa môžu vyskytnúť na pneumatikách a kolesách vozidla:
najčastejšou poruchou je defekt - oprava v pneuservise
sfukovanie pneumatiky spôsobuje tiež zlý ventil alebo poškodený disk - oprava v pneuservise
plášť pneumatiky je poškodený (bočné trhliny, ktoré vznikajú pri kontakte s obrubníkom, napr. pri parkovaní) - musíme ju vymeniť
nesprávne nahustené pneumatiky - kontrolujeme, dofukujeme
nepravidelné opotrebovanie behúňa - obrátime sa na odborný servis, aby zistil príčinu
koleso nie je správne vyvážené - potrebné vyvážiť v pneuservise
koleso je nedostatočne pripevnené - potrebné dotiahnuť matice alebo skrutky kolesa
Pneumatiky musia byť vždy riadne nahustené na tlak predpísaný výrobcom vozidla
podhustené pneumatiky nezabezpečujú dokonalý styk s vozovkou, vozidlo má zvýšenú spotrebu paliva a má ťažšie ovládanie riadenia, pneumatika sa nadmerne opotrebúva po okrajoch
prehustené pneumatiky majú nedokonalý styk s vozovkou, čím sa zvyšuje riziko šmyku, pneumatika sa nadmerne opotrebúva v strede
rezervné koleso fúkame na najvyšší tlak, ktorý sa na vozidle používa (predné kolesá majú iný predpísaný tlak ako zadné, ak teda dostaneme defekt na kolese s nižším tlakom, tak po namontovaní rezervného kolesa toto mierne sfúkneme)
Tlak v pneumatikách kontrolujeme tlakomerom aspoň raz za mesiac. Nameranú hodnotu tlaku porovnáme s hodnotou, ktorú predpisuje výrobca vozidla. Predpísané hodnoty tlaku nájdeme v návode na používanie vozidla (tzv. manuál) alebo v tabuľke, ktorá je nalepená na niektorej časti karosérie (vodičove dvere, stĺpik karosérie na strane vodiča, prípadne dvierka od nádrže). Tlak v pneumatikách meriamie vždy pred jazdou, kým sú pneumatiky studené, lebo jazdou sa trením o vozovku zohrievajú a tým sa tlak v nich zvyšuje. Nové vozidlá sú povinne vybavené snímačmi tlaku pneumatík.
Opotrebovanie hĺbky dezénových drážok nesmie klesnúť pod hranicu:
1,0 mm u vozidiel kategórie L1e (malý motocykel)
1,6 mm u ostatných vozidiel
3 mm u zimných pneumatík - v prípade že jazdíme na vozovke na ktorej je súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza
Zásady platné pre montáž pneumatík na nápravu vozidla
Keďže hovoríme o náprave, jedná sa o dvojicu kolies vpredu alebo vzadu. Pneumatiky na náprave musia byť úplne zhodné, čiže musia spĺňať nasledovné podmienky:
rovnaký rozmer (šírka a priemer) - určuje ho výrobca vozidla
rovnaký druh a konštrukcia (letné alebo zimné, radiálne alebo diagonálne)
rovnaký tvar dezénových drážok - tieto vytláčajú vodu spod kolies
rovnaká značka, čiže jeden výrobca (napr. Barum, Matador, Michelin, Continental, Dunlop atď.)
Tieto podmienky nemusíme splniť pri núdzovom dojazde do pneuservisu (napr. v zime sme dostali defekt, ale rezervné koleso máme s letnou pneumatikou).
Osvetlenie vozidla
Osvetlenie je jedným z hlavných častí výstroja vozidla. Osvetlenie vozidla spĺňa tieto dve funkcie - vidieť a byť videný (čiže pri jazde v tme svietime aby sme videli, počas dňa svietime, aby sme boli videní).
Možné poruchy osvetlenia vozidla
Vypálená žiarovka - vymeniť za žiarovku toho istého druhu. Halogénovú žiarovku nechytáme holou rukou za sklenenú banku, lebo jej skrátime životnosť.
Pokiaľ je žiarovka v poriadku a svetlo nesvieti, porucha môže byť v poistkách. Prepálenú poistku nahradíme novou, ale takou istou.
Ak je žiarovka aj poistka v poriadku a svetlo nesvieti, porucha môže byť vo vypínači.
Ak je žiarovka, poistka aj vypínač v poriadku a svetlo nesvieti, porucha bude v uvoľnených, prípadne skorodovaných spojoch alebo v elektrických vodičoch (kabeláži).
Nemožno prepnúť diaľkové svetlomety na stretávacie - príčinu treba hľadať v prepínači svetiel.
Chybné nastavenie svetlometov - treba dať nastaviť v servise.
Pokazený ovládač sklonu svetlometov v závislosti od zaťaženia vozidla.
Vonkajší kryt svetlometu je prasknutý, prípadne zle utesnený, čo spôsobuje vnikanie vlhkosti do svetlometu, orosenie jeho vnútornej časti, postupnú koróziu a následné odlupovanie odrazovej vrstvy svetlometu.
Poruchu smerových svietidiel nám signalizuje zrýchlená frekvencia zvukovej a svetelnej signalizácie na prístrojovej doske - porucha je v jednej zo žiaroviek na tej istej strane vozidla (vypálená žiarovka - predná alebo zadná).
Prerušované svietenie žiaroviek v smerových svietidlách zabezpečuje prerušovač, ktorý sa tiež môže pokaziť. (U najnovších vozidiel je už prerušované svietenie smerových svietidiel riešené pomocou počítača - tzv. riadiacou jednotkou).
Povinnosťou vodiča je udržiavať všetky kryty svetiel v čistote - poškodené kryty (napr. prasknuté, rozbité) treba vymeniť.
Bezpečnostné pásy
Ich hlavnou funkciou je zabrániť ťažkým úrazom, prípadne vypadnutiu z vozidla pri dopravných nehodách alebo prudkom spomalení, kedy vozidlo náhle zastaví, ale telo chce zotrvačnosťou pokračovať ďalej v pohybe. Tomuto pohybu tela zabraňujú bezpečnostné pásy.
Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením, je povinná toto zariadenie použiť.
Čo treba vedieť o bezpečnostných pásoch - poruchy, údržba, opravy
Pás nedrží v zámku (vyskakuje z neho) - vozidlo je vtedy nespôsobilé na premávku, pretože prepravovaná osoba nemôže byť pripútaná. Zámok treba vymeniť v servise (pri novších vozidlách už býva súčasťou sedadla).
Samostatne nastaviteľné pásy sa musia dať nastavovať na potrebnú dĺžku.
Samonavíjací pás sa musí voľne navíjať.
Pri prudkom pohybe samonavíjacieho pásu musí dôjsť k jeho zaisteniu.
Ak sa zasekne samonavíjací pás, treba ho uvoľniť a následne jemne potiahnuť (niekedy sa zvykne zaseknúť, ak vozidlo stojí naklonené na ľavý alebo pravý bok; vtedy stačí s vozidlom zísť na rovinu).
Textília pásov nesmie byt' poškodená, aby vydržala dostatočný tlak v trhu pri dopravnej nehode alebo pri prudkom brzdení.
Textilnú časť bezpečnostného pásu udržiavame v čistote.
Nefunkčný bezpečnostný pás (napr. pokazený samonavíjací mechanizmus), treba vymeniť v servise.
Dieťa prepravované v autosedačke musí byť pripútané bezpečnostným pásom. Autosedačka môže byť na prednom sedadle spolujazdca orientovaná do protismeru jazdy, len ak je vypnutý airbag !!!
Výfukový systém
Slúži na odvod spalín, vznikajúcich činnosťou motora, do ovzdušia.
Možné poruchy vo výfukovom systéme
Netesnosť výfukového systému - výfukové plyny, obsahujúce jedovatý oxid uhoľnatý (CO), môžu vnikať do priestoru pre cestujúcich, čím hrozí otrava posádky vozidla. Oprava - pretesniť.
Prederavený výfukový systém - prejavuje sa nadmerným hlukom. Nutná je výmena prederavenej časti, napr. sa vymení výfukové potrubie alebo tlmič výfuku (tento tlmí hluk vznikajúci pri odvádzaní spalín do ovzdušia). Pri výmene treba používať tlmiče výfuku odporúčané výrobcom vozidla.
Nefunkčný (opotrebovaný) katalyzátor - nepremieňa škodlivé exhaláty na vodu a oxid uhličitý (CO2) - zisťuje sa meraním zloženia výfukových plynov. Oprava spočíva v jeho výmene. Katalyzátor sa nachádza vo výfukovom potrubí.
Pri jazde v ťažkom teréne sa môže výfukový systém deformovať, odtrhnúť a pod.
Výhľad z miesta vodiča
Výhľad z miesta vodiča musí byť zabezpečený pri všetkých prevádzkových a poveternostných podmienkach. V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča.
Čo môže zapríčiniť zlý výhľad z vozidla?
Prasknuté čelné sklo v stieranej ploche - vymeniť, opraviť.
Poškodené, silne poškriabané čelné sklo - vymeniť.
Silne znečistené, zašpinené - očistiť.
Obmedzený výhľad zapríčinený silným mrazom, snežením a pod. - odstrániť.
Výhľad z miesta vodiča je znemožnený - rôzne nálepky, predmety - odstrániť.
Nálepky, ktoré môžu byť nalepené na prednom okne:
Diaľničná známka (v SR je už elektronická). Ak máme známku iného štátu, musí byť aktuálna v danom čase, inak ju musíme odstrániť.
Známka o absolvovaní STK (Stanica technickej kontroly).
Známka o absolvovaní emisnej kontroly (EK).
Známka originality (túto prehliadku absolvuje vozidlo kúpené v zahraničí a dovezené do SR - či nie je kradnuté).
Fólia proti oslneniu slnečným žiarením (je to tmavý pás v hornej časti predného okna) - musí byť schválená.
Tmavé fólie proti slnečnému žiareniu môžu byť lepené len na okná zadných dverí a na zadné okno vozidla, musia byť však na tento účel schválené.
Spätné zrkadlá
Jednou zo základných povinností vodiča je sledovať dopravnú situáciu nielen pred vozidlom, ale aj vedľa neho a za ním. Na tento účel slúžia spätné zrkadlá. Umožňujú nám bezpečné obchádzanie, predchádzanie, odbočovanie, cúvanie, otáčanie a pod.
Možné poruchy spätných zrkadiel:
Popraskané, rozbité zrkadlá - vymeniť.
Zhoršený výhľad - znečistené, orosené, namrznuté a pod. - očistiť.
Nemožnosť nastavenia - zrkadlá môžu byť napr. primrznuté k držiaku; ak sú ovládané elektricky, môže porucha spočívať v prepálenej poistke, prerušených elektrických vodičoch alebo v ovládači spätných zrkadiel - opraviť, vymeniť.
Po nastavení nedrží nastavenú polohu - vymeniť.
Prepravované predmety obmedzujú výhľad - odstrániť.
Stierače okien
Každé motorové vozidlo musí byť vybavené funkčnými stieračmi okien. Stierače musia zabezpečiť očistenie skiel v oblasti výhľadu vodiča za každých poveternostných podmienok.
Možné poruchy na stieračoch okien
Ramienka so stieradlami dostatočne nepriliehajú na sklo (zoslabené prítlačné pružiny) - vymeniť pružiny alebo celý stierač.
Stierače rozmazávajú - zodraté gumičky - vymeniť.
Elektromotor stierača má poruchu – opraviť, vymeniť v servise.
Stierače vôbec nejdú - prepálená poistka, prerušené elektrické vodiče, pokazený vypínač stieračov - vymeniť poistku, ostatné opraviť v servise.
Stierač nevypína v základnej polohe - opraviť v servise.
Rýchlosť stierania sa nedá regulovať - opraviť v servise.
Kontrola vozidla pred jazdou
Čo by sme mali pred jazdou na vozidle skontrolovať?
1. V motorovom priestore kontrolujeme
Množstvo motorového oleja – meracou tyčkou zistíme, či je hladina oleja medzi značkami MIN a MAX (Tyčku vytiahneme z motora, utrieme a znova zasunieme do motora. Po opätovnom vytiahnutí tyčky zistíme, pokiaľ siaha hladina oleja).
Množstvo chladiacej kvapaliny - pohľadom na vyrovnávaciu nádržku zistíme, či hladina chladiacej kvapaliny je medzi značkami MIN a MAX.
Množstvo brzdovej kvapaliny - pohľadom na vyrovnávaciu nádržku zistíme, či hladina brzdovej kvapaliny je medzi značkami MIN a MAX.
Kvapalinu do ostrekovačov - ak je nádržka plná až po nalievacie hrdlo, stačí kontrola pohľadom. Ak nie je plná, pohľad nám nepomôže, lebo u väčšiny vozidiel je samotná nádržka schovaná. Vtedy kontrolujeme tak, že zapneme ostrekovač - ak je kvapalina nastrekovaná na okno, vieme, že ju máme. Keď sa minie, kúpime ju na najbližšej čerpacej stanici a nalejeme. V zimnom období sa používa zimná kvapalina, aby nezamrzla.
Množstvo paliva v nádrži - kontrolujeme vo vnútri vozidla na prístrojovej doske palivomerom.
2. Osvetlenie
Vpredu kontrolujeme funkčnosť nasledovného osvetlenia - svetlá pre denné svietenie (ak sa na vozidle nachádzajú), obrysové, stretávacie, diaľkové, hmlové (nie sú povinné) a smerové.
Vzadu kontrolujeme svetlá koncové, brzdové, hmlové (povinné je aspoň jedno - na ľavej strane), smerové, cúvacie a osvetlenie evidenčného čísla. Ak máme zapojený prívesný vozík, všetky tieto svetlá skontrolujeme aj na ňom.
3. Podvozok
Tu pohľadom skontrolujeme hlavne kolesá, či nie sú podhustené, alebo či nemáme defekt. Aspoň raz za mesiac pred jazdou skontrolujeme aj tlak v pneumatikách. Pri pohľade na kolesá si všimnime aj priestor pod vozidlom, či sa tam nenachádzajú mláčky z prevádzkových kvapalín nášho vozidla.
4. Čistotu
Kontrolujeme čistotu okien, zrkadiel, v zimnom období aj karosérie (sneh na karosérii a oknách musíme odstrániť).
5. Povinnú výbavu
Túto kontrolujeme hlavne vtedy, ak vozidlo používame viacerí, pretože nevieme či niektorá vec z povinnej výbavy nebola použitá alebo či nechýba (napr. rezervné koleso bolo použité a pôvodné koleso ostalo neopravené, čiže v prípade defektu nemáme k dispozícii koleso na výmenu). Predmety patriace do povinnej výbavy sa najčastejšie nachádzajú v kufri vozidla.
Povinná výbava obsahuje:
Reflexný odev (musí byť v dosahu z miesta vodiča).
Výstražný trojuholník schváleného typu (homologizovaný).
Rezervné koleso (niektoré vozidlá majú namiesto kolesa sprej na opravu defektu).
Kľúč na matice alebo skrutky kolies.
Zdvihák s nosnosťou najviac zaťaženej časti vozidla.
Lekárničku v dobe použiteľnosti.
Palivová sústava
Jednotlivé časti palivovej sústavy sú:
palivová nádrž (vytvára zásobu paliva)
čistič paliva (filter)
palivové čerpadlo (čerpá palivo z nádrže a dopravuje ho k motoru)
palivové potrubie (je medzi nádržou a motorom)
čistič vzduchu (vzduch je potrebný k horeniu paliva v motore)
karburátor (mieša palivo so vzduchom - už sa nepoužíva, nahradený vstrekovaním paliva)
Prevádzkové kvapaliny
Interval výmeny prevádzkových kvapalín určuje výrobca vozidla!
Motorový olej (výmena po 15.000 km alebo po 1 roku, príp. 30.000 km a 2 roky)
Prevodový olej (je v prevodovke, nemusí sa vymieňať- celoživotná náplň)
Tlmičový olej (nachádza sa v tlmičoch pruženia vozidla, nevymieňa sa)
Olej v posilňovači riadenia (tento olej nemáme, ak je posilňovač riadenia elektrický)
Chladiaca kvapalina (tvorená je roztokom nemrznúcej kvapaliny s destilovanou vodou, vymieňa sa po 2 až 3 rokoch)
Brzdová kvapalina (min. bod varu je 160° Celzia, potom sa vymieňa - asi po 2 rokoch)
Kvapalina do ostrekovačov (v zime používame „zimnú“, aby nemrzla)
Elektrolyt (roztok kyseliny sírovej a destilovanej vody - nachádza sa v batérii)
Palivo (benzín, nafta)
Výmena kolesa na ceste v obci - postup
Vozidlo odstavíme čo najviac k pravému okraju cesty.
Zapneme výstražnú funkciu smerových svietidiel.
Vypneme motor a zaistíme vozidlo proti pohybu - zaradíme jednotku a poriadne zatiahneme ručnú brzdu (ak máme klin, použijeme ho, prípadne môžeme použiť aj niečo iné, napr. skalu).
Oblečieme si reflexnú vestu a ideme umiestniť výstražný trojuholník do vzdialenosti aspoň 50 metrov, ak sa nedá dodržať táto vzdialenosť, v obci môže byť i kratšia.
Z kufra vozidla si vyberieme rezervné koleso, zdvihák a kľúč na demontáž a montáž kolesa.
Kým je vozidlo na zemi, mierne uvoľníme skrutky kolesa.
Zdvihákom zodvihneme príslušnú časť vozidla tak, aby bolo koleso nad zemou.
Vymeníme poškodené koleso za rezervné a dotiahneme skrutky do kríža (X).
Vozidlo spustíme na zem a opäť dotiahneme skrutky kolesa.
Zbalíme všetky veci a môžeme pokračovať v jazde.
- Základný opis konštrukcie vozidla
- Povinná výbava vozidla
- Prevádzkové kvapaliny
- Meranie tlaku a hĺbky dezénu pneumatiky
- Spojka, brzdy a prevodovka
- Rozpoznávanie závad
Základný opis konštrukcie vozidla
Základné časti automobilu sú:
Karoséria s osvetlením - umožňuje prepravu osôb a nákladu, ochranu prepravovaných osôb pred poveternostnými vplyvmi a ochranu osôb pri prípadnej dopravnej nehode
Podvozok, na ktorom sú namontované:
Nápravy - predná a zadná
Pruženie a tlmiče - pruženie má za úlohu na nerovnostiach vozovky pomocou pružín odpružiť nápravy a tým zabezpečiť pohodlnú jazdu, tlmiče tlmia nadmerné kmity pružín, aby sa vozidlo nehojdalo
Kolesá s pneumatikami
Riadenie - zabezpečuje udržanie priameho smeru jazdy a zmenu smeru jazdy (otáčanie volantu doľava a doprava spôsobuje natáčanie kolies prednej nápravy, čo umožňuje zmenu smeru jazdy)
Brzdy - používajú sa na spomalenie vozidla, zastavenie vozidla a zaistenie stojaceho vozidla proti pohybu
Motorická časť - motor, spojka, prevodovka, rozvodovka, poloosi, kolesá; aby motor fungoval správne, potrebuje palivovú, chladiacu, mazaciu a elektrickú sústavu
Povinná výbava vozidla
Reflexný odev - v dosahu z miesta vodiča
Výstražný trojuholník - schváleného typu (homologizovaný)
Náhradné koleso - nafúknuté na najvyšší tlak, ktorý sa v danom vozidle používa (náhradná pneumatika je nesprávny výraz, pretože koleso sa skladá z pneumatiky a disku); niektoré vozidlá sú schválené na používanie bez rezervného kolesa, ale majú súpravu na opravu defektu (spray, ktorým sa však dajú opraviť len malé prepichnutia pneumatiky)
Kľúč na matice alebo skrutky kolies - používa sa na demontáž a montáž kolesa
Zdvihák - s takou nosnosťou, aby sme dokázali zdvihnúť najviac zaťaženú časť vozidla
Lekárnička - v dobe použiteľnosti (v expiračnej dobe)
Prevádzkové kvapaliny
Palivo
Aktuálny stav paliva v nádrži nám ukazuje palivomer. Rezervné množstvo paliva (približne 7 litrov) nám oznamuje kontrolka oranžovej farby v tvare čerpacieho stojana. Táto kontrolka nám hovorí, že bude nutné ísť na čerpaciu stanicu.
Po príchode na čerpaciu stanicu vypneme motor a nezávislé kúrenie (u osobných vozidiel sa vyskytuje len výnimočne, najčastejšie ho majú kamióny a autobusy). Ak vodič alebo niekto z posádky vozidla fajčí, musí zahasiť cigaretu ešte pred príchodom na čerpaciu stanicu. Pred samotným čerpaním paliva musíme vedieť, aké palivo máme načerpať (benzín alebo naftu). Druh paliva zistíme v osvedčení od vozidla (technický preukaz) alebo na nálepke nalepenej na dvierkach nádrže. Potom otvoríme nádrž a načerpáme požadované množstvo paliva. Na čerpacej stanici je zakázané opravovať motor alebo elektrickú časť vozidla.
Palivová sústava sa skladá z palivovej nádrže, čerpadla paliva, čističa paliva, palivového potrubia, zmiešavacieho zariadenia (mieša palivo so vzduchom) a čističa vzduchu.
Chladiaca kvapalina
Chladiaca kvapalina je tvorená z nemrznúcej chladiacej kvapaliny a destilovanej vody. Obyčajnú vodu nepoužívame, lebo v zime by mohla zamrznúť a došlo by k poškodeniu motora - praskol by blok motora. Zakúpená chladiaca kvapalina je koncentrát s bodom tuhnutia okolo -60°C a keďže na našom území také mrazy nebývajú, riedime ju destilovanou vodou najčastejšie v pomere 1:1, čím získame kvapalinu s bodom tuhnutia asi -30°C.
Kontrolu množstva chladiacej kvapaliny vykonávame, keď auto stojí na rovnom podklade. Množstvo chladiacej kvapaliny skontrolujeme vo vyrovnávacej nádržke, ktorá je z priesvitného plastu a nájdeme na nej značky MIN a MAX. Výška hladiny chladiacej kvapaliny by sa mala nachádzať medzi týmito značkami. Vyrovnávacia nádržka je uzavretá zátkou modrej farby, na ktorej je symbol v tvare teplomera.
Počas jazdy nám prípadný únik kvapaliny alebo jej vysokú teplotu signalizuje na prístrojovej doske červená kontrolka v tvare teplomera.
Nemrznúca chladiaca kvapalina okrem toho, že tuhne pri určitej mínusovej teplote, zabraňuje aj korózii chladiaceho plášťa a má vyšší bod varu ako voda, preto ju používame celoročne. Tieto vlastnosti sa časom strácajú a preto ju musíme vymieňať, najčastejšie po dvoch rokoch.
Brzdová kvapalina
Kontrolu množstva brzdovej kvapaliny vykonávame, keď auto stojí na rovnom podklade. Množstvo brzdovej kvapaliny skontrolujeme vo vyrovnávacej nádržke, ktorá je z priesvitného materiálu a nájdeme na nej značky MIN a MAX. Výška hladiny brzdovej kvapaliny by sa mala nachádzať medzi týmito značkami. Vyrovnávacia nádržka je uzavretá zátkou žltej farby, na ktorej je symbol v tvare kolesa v zátvorke.
Počas jazdy nám prípadný únik kvapaliny, zavzdušnenie systému alebo zle odbrzdenú ručnú brzdu signalizuje na prístrojovej doske červená kontrolka, ktorá má tvar kolieska v zátvorke. V koliesku je " ! " alebo písmenko " P ".
Dôležitý parameter brzdovej kvapaliny je jej bod varu, ktorý nesmie poklesnúť pod 160°C, lebo vtedy hrozí zavzdušnenie brzdového systému. Aby k tomu nedošlo, vymieňame kvapalinu každé 2 roky.
Brzdová kvapalina nebrzdí, ale len prenáša tlak (lebo kvapalina je nestlačiteľná) od brzdového pedála (ktorý vzniká jeho stláčaním vodičovou nohou) do brzdového ústrojenstva, ktoré potom na princípe trenia spomaľuje samotné kolesá.
Kavapalina do ostrekovačov
Táto kvapalina slúži na očistenie predného aj zadného okna vozidla. Nachádza sa v nádržke, ktorú u novších áut nevidno, pretože je schovaná v nárazníku a blatníku. V motorovom priestore sa nachádza len nalievacie hrdlo, ktoré je uzavreté modrou zátkou so symbolom okna a fontánky.
Ak nádržku vidíme, množstvo kvapaliny zistíme pohľadom. Ak nádržku nevidíme, potom kontrolujeme skusmo nástrekom na okno. V zime používame zimnú (nemrznúcu) kvapalinu, v lete používame letnú kvapalinu alebo vodu.
Motorový olej
Kontrolu množstva motorového oleja vykonávame, keď auto stojí na rovnom podklade. Množstvo oleja v motore zisťujeme pred jazdou odmernou tyčkou, na ktorej je znázornené minimálne a maximálne množstvo oleja v motore. Vytiahnutím odmernej tyčky z motora zistíme, či hladina oleja je medzi značkami MIN a MAX. Ak je hladina na značke MIN, tak olej dolejeme. Ak je hladina na značke MAX, tak olej nesmieme dolievať, lebo hrozí poškodenie katalyzátora prebytočným olejom, ktorý odtečie do výfuku. Nalievací otvor oleja je uzavretý zátkou najčastejšie čiernej farby, na ktorej je symbol olejničky.
Počas jazdy nám nesprávnu funkciu mazania motora signalizuje červená kontrolka so symbolom olejničky. Vtedy musíme okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor, lebo hrozí vážne poškodenie motora.
Výmena motorového oleja sa prevádza po ubehnutí určitého počtu kilometrov, najčastejšie 15.000 (u starších vozidiel menej, u novších aj 30.000km) alebo po jednom roku (ak za rok vozidlo najazdí menej ako 15.000km, aj tak je potrebné olej vymeniť).
Prevodový olej
Je naliaty v prevodovke. U novších vozidiel je to celoživotná náplň, čiže sa nevymieňa. Jeho množstvo sa dá skontrolovať v servise cez kontrolný otvor.
Olej v posilňovači riadenia
Je to špeciálny olej a je to celoživotná náplň, čiže sa nevymieňa. Vozidlá, ktoré nie sú vybavené posilňovačom riadenia alebo majú elektrický posiľňovač, tento olej nemajú.
Elektrolyt
Nachádza sa v akumulátore (batérii) a je tvorený roztokom kyseliny sírovej a destilovanej vody.
Ak je obal akumulátora z priesvitného plastu, tak výsku hladiny elektrolytu skontrolujeme pohľadom, či sa nachádza medzi značkami MIN a MAX. Ak je elektrolytu málo, tak vždy dolievame len destilovanú vodu. Ak je obal akumulátora z nepriesvitného plastu, výšku hladiny zistíme tak, že otvoríme každý článok akumulátora a pozrieme sa do neho. Minimálne množstvo je také, aby boli zaliate olovené platničky v každom článku (tým môže prebiehať chemická reakcia). Maximálna hladina býva vyznačená plastovou značkou vo vnútri článku. Ak nie je, tak dolievame do výšky 1cm od nalievacieho otvoru. Moderné akumulátory sú bezúdržbové, čiže nemusíme sa starať o ich údržbu a občas skontrolujeme len ich upevnenie.
Meranie tlaku a hĺbky dezénu pneumatiky
Tlak v pneumatikách meriame tlakomerom. Tlakomer nasunieme na ventil pneumatiky a zistíme jej tlak. Nameranú hodnotu tlaku porovnáme s hodnotou, ktorú predpisuje výrobca vozidla a pneumatiku buď dofúkneme (ak je tlak nižší ako predpisuje výrobca vozidla) alebo sfúkneme (ak je tlak vyšší ako predpisuje výrobca vozidla). Predpísané hodnoty tlaku nájdeme v návode na používanie vozidla (tzv. manuál) alebo v tabuľke, ktorá je nalepená na niektorej časti karosérie (vodičove dvere, stĺpik karosérie na strane vodiča, prípadne dvierka od nádrže). Tlak v pneumatikách meriamie vždy pred jazdou, kým sú pneumatiky studené, lebo jazdou sa trením o vozovku zohrievajú a tým sa tlak v nich zvyšuje.
Hĺbku dezénu meriame hĺbkomerom alebo orientačne meračom, ktorý býva súčasťou tlakomeru. Hĺbka dezénu má byť minimálne 1 mm - kategória L1e (malý motocykel), ostatné vozidlá 1,6 mm. Pri jazde v zimných podmienkach min. 3 mm (len na Slovensku, iné štáty min 4mm). Hĺbku dezénu môžeme skontrolovať aj pomocou indikátorov opotrebenia, ktoré sa nachádzajú v drážkach pneumatiky rovnomerne po celom obvode. Nájdeme ich v miestach, ktoré sú označené na boku pneumatiky trojuholníkom alebo nápisom TVI. Výška týchto indikátorov je 1,6 mm a opotrebúvaním pneumatiky sa hĺbka drážky postupne zmenšuje, až sa zarovná s indikátorom - vtedy je nutné pneumatiku vymeniť za novú.
Zásady platné pre montáž pneumatík na nápravu vozidla
Pneumatiky montované na nápravu vozdila (jedná sa o dvojicu kolies vpredu a vzadu) musia mať:
rovnaký rozmer (šírka a priemer), musí byť pre dané vozidlo schválený - určuje ho výrobca vozidla
rovnaký druh a konštrukciu - letné alebo zimné, radiálne alebo diagonálne
rovnaký tvar dezénových drážok - tieto vytláčajú vodu spod kolies
jedného výrobcu (napr. Barum, Matador, Michelin atď.)
Tieto požiadavky nemusíme splniť pri núdzovom dojazde do pneuservisu (napr. v zime sme dostali defekt, ale rezervné koleso máme s letnou pneumatikou).
Spojka, brzdy a prevodovka
Spojka
Spojka spája motor s prevodovkou. Nachádza sa medzi motorom a prevodovkou. Skladá sa z kotúčov, ktoré vzájomným trením prenášajú otáčavý pohyb z motora do prevodovky a odtiaľ sa tento pohyb dostane až do kolies. Ovládame ju stláčaním spojkového pedála ľavou nohou, čím prerušíme prenos hnacej sily z motora do kolies. Ovládacia sila sa zo spojkového pedála môže prenášať mechanicky (lankom) alebo hydraulicky (kvapalinou), prípadne môže byť vozidlo vybavené automatickou spojkou (v takom vozidle sa nenachádza spojkový pedál). Spojku používame pri rozjazde vozidla, pri preraďovaní prevodových stupňov a pri zastavovaní vozidla.
Brzdy
Brzdy slúžia na spomalenie, zastavenie a zaistenie stojaceho vozidla. Prevádzkovú brzdu (používa sa počas jazdy a brzdí všetky kolesá) ovládame stláčaním brzdového pedála pravou nohou. Ovládacia sila sa z brzdového pedála môže prenášať pomocou kvapaliny (osobné automobily), vzduchu (nákladné automobily) alebo mechanicky vytiahnutím ručnej brzdy, kedy lanko zabrzdí dvojicu kolies, najčastejšie zadných. Brzdiaci účinok má aj motor a vyvoláme ho tým, že prestaneme pridávať a preraďujeme na nižšie prevodové stupne. Čím nižší prevodový stupeň je zaradený, tým pôjde vozidlo pomalšie (tzv. brzdenie motorom).
Prevodovka
Prevodovka je sústava ozubených kolies. Prevodové stupne sa zaraďujú zasúvaním dvojice ozubených kolies do seba (každý prevodový stupeň je teda tvorený dvojicou ozubených kolies). Účelom prevodovky je čo najlepšie (najekonomickejšie) využiť silu motora (niečo ako prehadzovačka na bicykli). Prevodovka umožňuje zaradiť aj neutrál, čím je motor dlhodobo odpojený od kolies a žiadna dvojica ozubených kolies nie je zasunutá do seba, čiže spojkový pedál nemusíme držať stlačený. Toto sa využíva pri čakaní na semaforoch (svieti červeé svetlo) alebo dlhšom státí, ak motor nechceme vypínať. Prevodovka umožňuje zaradiť tiež spätný chod (spiatočku) - motor sa stále točí rovnakým smerom, ale vozidlo pôjde dozadu. Prevodovka môže byť manuálna (ovládanie pomocou radiacej páky) alebo automatická.
Rozpoznávanie závad
Technickou nespôsobilosťou vozidla (poruchou) je každý prípad na vozidle, ktorý môže bezprostredne ohroziť prevádzkové vlastnosti vozidla alebo môže byť zdrojom ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky, životného prostredia, verejného zdravia, prípadne zdrojom znečistenia alebo poškodenia pozemnej komunikácie. Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na premávku, kým sa poruchy neodstránia (výpis z vyhlášky MD SR čís. 464/2009 Z.z.)
Rozpoznávanie závad v pneumatikách
Najčastejšou závadou je defekt. Ten zistíme na stojacom aute pohľadom, keď vidíme, že máme mäkké koleso. Defekt sa dá zistiť aj počas jazdy a to tak, že ak je na prednom kolese, tak na volante cítime, že vozidlo začína ťahať do jednej strany (mäkké koleso sa točí pomalšie a preto pribrzďuje jednu stranu). Ak je defekt na zandom kolese, tak zadná časť mierne ubieha do strany (hovoríme, že "pláva").
Ďalšie závady na pneumatikách môžu byť:
Hĺbka dezénu nedosahuje minimálne 1,6 mm, pri zimných pneumatikách min. 3 mm (ak jazdíme na vozovke, na ktorej sa nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza); vozidlá kategórie L1e - malý motocykel, musia mať hĺbku dezénu min 1,0 mm. Dezén, čiže drážky v pneumatike, má za úlohu vytláčať z mokrej vozovky vodu spod kolies, aby pneumatika mala dobrý kontakt s vozovkou, čiže aby sa vozidlo nedostalo ľahko do šmyku. Preto keď prší, okolo idúcich vozidiel vidíme veľké množstvo striekajúcej vody. Čím je hĺbka dezénu menšia, tým menej vody dokáže pneumatika vytlačiť a vozidlo sa ľahšie dostane do šmyku.
Obnažená kordová časť - pneumatika je tvorená z oceľových nití (kordová časť - kostra) a tie sú obalené gumou. Ak často narážame bočne kolesom na obrubník, dôjde k poškodeniu gumovej časti a tým k obnaženiu kordovej časti. Vnikaním vlhkosti do kovovej kostry táto začne hrdzavieť a môže hroziť roztrhnutie pneumatiky.
Vyduté miesta - vzniknú zlým skladovaním pneumatiky alebo nekvalitnou výrobou.
Nerovnomerné opotrebovanie - zle nastavená geometria prednej nápravy, nesprávne nahustená pneumatika.
Rozpoznávanie závad v riadení
Závady v riadení môžu byť:
Pokazený posilňovač riadenia - volantom sa točí ťažšie. Pri vypnutom motore je posilňvač riadenia nefunkčný, preto pri jazde zo svahu motor nevypíname.
Nadmerná vôľa v riadení (väčšia, ako je dovolené) - potočením volantu sa kolesá nenatáčajú do strany okamžite, ale s oneskorením, čiže vedenie vozidla je nepresné.
Volant počas jazdy kmitá - príčinou sú opotrebované guľové čapy alebo nevyvážené kolesá.
Zle nastavená geometria prednej nápravy - po určitom čase spôsobí nerovnomerné opotrebenie pneumatík. Vozidlo ťahá do strany a pri uvoľnenom volante, na rovnej ceste, nejde rovno.
Rozpoznávanie závad v zavesení kolies
Závady v zavesení kolies majú za následok zhoršenie jazdných a brzdných vlastností, preto sú nebezpečné. Závady v zavesení kolies môžu byť:
Slabo dotiahnuté skrutky kolesa - koleso môže "uletieť"
Vôľa v ložiskách kolies - zistia v servise
Pokazené tlmiče pruženia - zmenené jazdné vlastnosti (zlý kontakt kolesa s vozovkou), nerovnomerné opotrebenie pneumatiky
Opotrebované čapy - náprava buchoce
Deformácia alebo uvoľnenie nápravy - prejaví sa buchotom nápravy
Rozpoznávanie závad v brzdovom systéme
Poruchu brzdovej sústavy signalizuje na prístrojovom paneli červená kontrolka - krúžok v zátvorke a v ňom výkričník. Závady v brzdovom systéme môžu byť:
Účinok prevádzkovej brzdy nedosahuje stanovený limit
Pokazený posilňovač bŕzd
Málo brzdovej kvapaliny
Zavzdušnená brzdová sústava - plyn je stlačiteľný a kvapalina nie, preto túto závadu zistíme tak, že na vyvolanie brzdového účinku musíme opakovane stlačiť brzdový pedál.
Stará brzdová kvapalina - brzdová kvapalina pohlcuje z ovzdušia vlhkosť, čo je vlastne voda a tá vrie už pri 100°C. Zarieďovaním brzdovej kvapaliny touto vodou sa znižuje bod varu, čím hrozí zavzdušnenie brzdového systému, pretože počas brzdenia sa brzdy trením zohrievajú, vzniká veľké teplo a táto voda sa odparuje.
Opotrebované brzdové platničky alebo čeluste - keď sa zoderie trecia časť platničiek alebo čelustí, prejaví sa to kovovým pískaním pri brzdení. Pri nerovnomernom opotrebovaní vozidlo ťahá pri brzdení do strany.
Zle nastavená ručná brzda - páka ide príliš vysoko alebo sú vyťahané lanká a brzda preto brzdí slabo.
Pokazený systém ABS (Anti-lock Braking System) - systém ABS zabraňuje pomocou riadiaceho počítača zablokovaniu (kĺzaniu) kolies pri prudkom brzdení. Ak jazdíme na vozidle so systémom ABS, môžeme aj na klzkej vozovke stláčať brzdový pedál plynule. Ak vozidlo nie je vybavené systémom ABS, musíme na klzkej vozovke stláčať brzdový pedál prerušovane. Pri vypnutom motore je systém ABS vypnutý.
Rozpoznávanie závad vo výfukovom systéme
Výfukový systém slúži na odvod spalín vznikajúcich pri činnosti motora do ovzdušia. Závady vo výfukovom systéme môžu byť:
Prederavené potrubie - prejavuje sa zvýšeným hlukom.
Netesnosť systému - spaliny sa môžu dostať do priestoru kabíny a hrozí otrava posádky vozidla.
Nefunkčný katalyzátor - z výfuku cítiť aj pri zohriatom motore benzínový, prípadne naftový zápach. Po pridaní ide z výfuku čierny dym.
Odpadnuté výfukové potrubie
Rozpoznávanie závad v osvetlení vozidla a v smerových svetlách
Osvetlenie vozidla slúži na to, aby vodič dostatočne videl a tiež, aby bol videný. Povinnosťou vodiča je udržiavať všetky kryty osvetlenia v čistote a vymeniť poškodené časti. Závady v osvetlení vozidla môžu byť:
Vypálená žiarovka - treba ju vymeniť za žiarovku toho istého druhu. Halogénovú žiarovku nesmieme chytiť za sklenenú banku.
Porucha v poistkách
Porucha prepínača svetiel - nemôžeme prepnúť medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.
Chybné nastavenie svetlometu
Závady v osvetlení vozidla zisťujeme pohľadom. Na stojacom vozidle zisťujeme závady v osvetlení obídením vozidla. Počas jazdy môžeme využiť na zistenie závady rôzne odrazy, napríklad od skla výkladu, zrkadla alebo aj od vozidla, ktoré ide pred nami. Za tmy zistíme závadú tým, že vozovka je slabšie osvetlená. Rozsvietená kontrolka na prístrojovej doske signalizuje, že máme zapnutý príslušný vypínač. Neznamená to, že osvetlenie je bez poruchy.
Rovnakým spôsobom vieme zistiť aj závadu v smerových svetlách. Vypálenie žiarovky v smerovom svetle sa prejaví zrýchleným rytmom blikania a ťukania príslušnej smerovky.
Rozpoznávanie závad v spätných zrkadlách
Zrkadlá sa nedajú nastaviť, sú znečistené, popraskané alebo rozbité.
Rozpoznávanie závad v stieračoch
Po zapnutí nefungujú, majú zodraté gumičky (nestierajú alebo rozmazávajú), stierač nevypína v základnej polohe, rýchlosť stierača sa nedá regulovať.
Závady na prednom skle
Nadmerne poškriabané v zornom poli vodiča, popraskané, znečistené, znížený výhľad v dôsledku silných mrazov a sneženia, znížený výhľad v dôsledku rôznych predmetov zavesených na vnútornom spätnom zrkadle, nalepené neschválené nálepky alebo fólie (nálepky môžu byť len z technickej a emisnej kontroly, kontroly originality a diaľničná nálepka).
Závady v bezpečnostných pásoch
Pokazený navíjací mechanizmus, pás sa nedá zapnúť (po zapnutí ho zámok nedrží a zasúvacia časť vyskočí), uvoľnené držiaky pásu na karosérii, natrhnutý pás, pri prudkom pohybe sa pás nezasekne.